- Forskning er like gøy som jeg trodde

Olav Ramslien fra Knarvik Ungdomsskule hadde før påske arbeidsuke hos Nansensenteret og UiB (BIO/GEO). Olav er veldig glad i realfag og hadde i arbeidsuken lyst til å få et innblikk i hva forskning kan innebære. - Det har vært ekstremt kjekt å jobbe på Nansensenteret, og jeg har fått mange utfordringer å bryne meg på, sier Olav Ramslien etter å ha erfart arbeidsplasser i forskningsmiljøet i Bergen. 

Olav tok selv kontakt med ulike forskningsinstitusjoner i Bergen, og etter litt organisering fikk Nansensenteret på plass et opplegg for ham sammen med UiB, med god organisatorisk hjelp fra Bjerknessenteret. 

Olav Ramslien: Tester utstyr i PuddefjordenOlav Ramslien: Tester utstyr i Puddefjorden

- Jeg har hatt en veldig spennende og annerledes arbeidsuke. De to første dagene jobbet jeg med Kenneth Meland som er biolog med doktorgrad på reker. På onsdag jobbet jeg i Realfagbygget sammen med Irene Heggestad. De to siste dagene jobbet jeg med Espen Storheim som er spesialist på lyd, ved Nansensenteret, oppsummerer eleven fra Knarvik Ungdomsskule.
 
Hos Nansensenteret har Olav blant annet jobbet med testing og utsjekk av utstyr som skal bli satt ut i polhavet under årets forskningstokt/eksperiment [link til CAATEX]. Her skal utstyret stå ute under isen i ett år og det er derfor viktig å forsikre seg om at instrumentene er i god stand. I tillegg var Olav med på å gjennomføre felttest av en portabel hydrofon. Dette er en mikrofon til bruk i vann, som tar opp lyd i havet. Under kan du høyre lyden av to vannscootere som passerer under Småpudden i Bergen.

- Espen Storheim ga meg en introduksjon om lyd og viste meg blant annet en sensor han hadde bygget med hjelp av en Arduino. Sensoren bruker høyfrekvente lyder til å beregne avstand. Han lærte meg blant annet at faste stoffer leder lyd bedre enn gasser, at vann leder lyd bedre enn luft, og at lyd blir brukt til å måle temperatur i havet over store avstander. Espen og jeg fikset og testet tre lydmottakere som blir brukt i et slikt system, forteller Olav.
 
9.-klassingen begrunner hvorfor han ønsket å arbeidsuken sin i forskningsmiljøet i Bergen: - Jeg hadde lyst å ha på arbeidsuke på disse plassene fordi jeg har alltid har vært interessert i realfag. Den beste tingen med å forske er følelsen av å si at du har funnet på en ide som kan fungere, og følelsen når noe du har arbeidet med fungerer eller finner resultat på det du har forsket på. Jeg liker å jobbe med slikt hjemme, så når jeg får gjøre det på en arbeidsplass er det fantastisk. Jeg ville også arbeide på disse plassene fordi jeg er interessert i hvordan de jobber der.

Olav Ramslien: Viser arbeidsplassen sin i HavlabbenOlav Ramslien: Viser arbeidsplassen sin i Havlabben

- Det har vært ekstremt kjekt å jobbe på Nansensenteret, og jeg har fått mange utfordringer å bryne meg på. Det at jeg har fått lov til være her har vært en stor ting for meg. Det å se at det er mye forskjellige arbeid på samme plass, tror jeg er viktig. Varierte arbeidsoppgaver har gjort uken enda bedre. Det har vært kjekt å få jobbe med det jeg liker, sier Olav.
 
Etter en uke i arbeidslivet på Universitetet i Bergen og på Nansensenteret er Olav svært fornøyd. - Det jeg har lært av arbeidsuken min er at forskning er like gøy som jeg trudde, og faktisk enda gøyere og enda mer spennende. Alle folkene jeg har møtt har vært ufattelig snill. Alle har tatt godt i mot meg og alle har lært meg masse.  De har lært meg så mye at jeg kunne ha snakket om det i flere timer, avslutter Olav Ramslien.